5.5.11

L Sartigalho ou O Gafanhoto

L Sartigalho

Quien nun sabe l que ye um sartigalho? Becharoco saltiton, com mais de pata que cuorpanzil, quando se le bai a botar la mano, zás, atira um pinote de mais de trés quartas.
An Fuonte Aldé, fiç de las buonas este lafrau.
Nun sei se será cuonta, porque cuontas hai muitas, mas esta fai fé an grande tradiçon i nun mais pequeinha deboçon que se apaga na mimória de l tiempo i que anté ls die de hoije l pobo de esta tierra guarda religiosamente.
Uito de Maio ye sagrado para la giente de Fuonte Aldé, naide unhe las bacas, naide scaba huorta, binha ou l quier que seia.
Hai muitas centenas de anhos, yá tan longe ne l tiempo que naide da fé disso, apareciu nesta tierra ua praga de sartigalhos tan grande que a l que berdegaba caien-le an riba e todo deboraban.
Adabinaba-se anho de fome. Panes, huortas i todo l sustento para esta probe giente i para las crias, nada regjistie àqueilhes bardugos.
La cência nun staba abançada cumo hoije i naide falaba inda en eirbicidas, pesticidas i toda essa trampa de remédios que hoije para l bien e para l mal todos tenemos i usamos.
Datrás buí-se auga onde quiera, sin áscaro i la giente era sana cumo um pêro, morrie-se quando Dius querie e naide pracuraba saber de quei habie sido.
Dezie you anton, que cumo la cência nun staba zambuolta cumo hoije, las gienticas agarraban-se a l que podien, i l que estaba mais a la mano, mesmo sin se ber ou ampalpar, era Dius i ls santos.
Assi que giente simpres, trabalhadeira i de fé no Altíssimo, mui abonada, pediu anterbençon debina para resolber aquel grande mal que a todos atacaba.
Habie na eigreija, alguas eimages de santos que l pobo beneraba mui crente, mas nun se sabie a qual deilhes pedir para antercedisse perante l Criador para poner fim àqueilha peste que ls trazie atemorizados.
Botoran-los anton a la suorte, prometendo fazer ua fiesta an sue honra todos ls anhos se la becharada zaparecisse.
La suorte grande saliu-le fui a eilhes, porque la feliç cuntemplada fui nada mais nada menos que la mai de Dius, la Eimaculada Cunceiçon.
Cumo nun hai mai ningua que negue um pedido a um filho, quando l bei a necessidade, muito menos lo negarie esta a estes que staban tan agoniados i yá stais a ber, ls sartigalhos fui un air que l dou, desapareciran nun “ai Jasus”.
A partir desse tiempo, esta giente, agradecida, cun muita fé en Dius i medo de ls sartigalhos, ben guardando religiosa i santamente l die uito de Maio, die que fui acoradado por todos, celebrando missa cantada, cun solene preciçon a l redor de l lhugar an honra de quien tanto bien l fiç, la Eimaculada Cunceiçon.
La tradiçon manten-se, ls mardomos son siempre uito, la mardomia anda a l redor de l lhugar por todos ls moradores, que apuis de salir de missa, dan bino, antramoços e roscos para toda la giente.
E sartigalhos? nun metan miedo a mais naide.

O Gafanhoto

Quem não sabe o que é um gafanhoto?
Bicharoco saltitão, com mais de pata que de corpo, quando lhe vamos a pôr a mão, zás, dá um pinote de mais de três quartas.
Em Fonte Aldeia, fez das boas este safado.
Não sei se será história, porque histórias há muitas, mas esta nasce de grande tradição e de não menor devoção, as quais se perdem na memória do tempo e que até hoje as pessoas desta terra guardam religiosamente.
O dia 8 de Maio é sagrado para as pessoas de Fonte Aldeia, ninguém junge as vacas, ninguém cava a horta, a vinha ou o que quer que seja.
Há séculos, tão perdido no passado que ninguém se lembra, apareceu nesta terra uma praga de gafanhotos tão grande que a tudo o que verdejava lhe caíam em cima e tudo devoravam.
Adivinhava-se ano de fome. Searas, hortas e todo o sustento para esta pobre gente e para os seus animais, nada resistia àqueles bandidos.
A ciência não estava avançada como hoje e ninguém falava ainda em herbicidas, pesticidas i toda essa porcaria de remédios que hoje, para o bem e para o mal, todo temos e usamos.
Antigamente bebia-se água onde calhava, sem repugnância e as pessoas eram sãs como peros, morria-se quando Deus queria e ninguém procurava saber as razões.
Dizia eu então que, como a ciência não estava tão desenvolvida como hoje, a gentinha agarrava-se ao que podia, ao que estava mais à mão, mesmo sem se ver ou apalpar, era Deus e os Santos.
Assim, gente simples, trabalhadora e com uma fé no Altíssimo inabalável, pediu a intervenção divina para resolver aquele mal que a todos atacava.
Havia na igreja algumas imagens de Santos que o povo venerava fervorosamente, mas não sabiam a qual deles pedir que intercedesse junto do Criador para pôr fim àquela peste que os trazia atemorizados.
Fizeram, então, um sorteio, prometendo fazer uma festa em sua honra todos os anos se a bicharada desaparecesse.
A sorte grande saiu-lhes foi a eles, porque a feliz contemplada foi nada mais nada menos que a Mãe de Deus, a Imaculada Conceição.
Como não há nenhuma mãe que negue um pedido a um filho, quando vê a sua necessidade, muito menos o negaria Esta a estes que estavam tão agoniados e… já estão a ver: os gafanhotos foi um ar que lhes deu, desapareceram num “ai Jesus”.
A partir daí, este povo, agradecido, com muita fé em Deus e medo dos gafanhotos, vem a guardar religiosa e santamente o dia 8 de Maio, dia acordado por todos, celebrando missa cantada, com procissão solene em volta da aldeia em honra de quem tanto bem lhes fez, a Imaculada Conceição.

A tradição mantém-se, os mordomos são sempre oito, a mordomia transmite-se em volta da aldeia por todos os moradores, e depois da saída da missa oferecem vinho, tremoços e bolos (roscos) a toda a gente.
E gafanhotos? Não assustam mais ninguém.

Nenhum comentário: